- A kisfiam már 12 éve tanulja az angolt, hogyhogy még mindig nem áll olyan szinten, hogy le tudja tenni a középfokú nyelvvizsgát?? – középiskolai tanároknak gyakran felteszik a szülők ezt a kérdést. Vizsgáljuk meg ezt a bizonyos 12 évet alaposabban!
Manapság a gyerekek először óvodás korukban találkoznak egy idegen nyelvvel, többek között az angollal. Ez az időszak még csak bevezetés az angolnyelv világába, ismerkedés, ráhangolódás az idegen nyelvre. Mit is tanulnak a kis óvodások? Rövid versikéket, dalocskákat, mondókákat. Szavakat amelyekhez képeket társítanak: állatok neveit, színeket stb. Szóval többszörösen összetett mondatokat még nem tudnak alkotni! Írni, olvasni még nem tanulnak ezért a szóbeli kommunikáción van a hangsúly. A gyerkőc ebben a korban még nem képesek hosszú ideig koncentrálni, ezért egy angol óra kb fél órás, és hetente két, három alkalom van. (Ovi: 2 év)
Ugyanezt folytatják az általános iskola első két évében. A harmadik osztályt tapossák amikor már elkezdik az írást és olvasást angolul. Ha angol tagozatos osztályba jár a csemete szerencséje van, mert minden nap találkozik a nyelvvel, de ha nem, akkor ismét csak heti 2-3 alkalom áll rendelkezésére. Ekkor már 45 perces órák vannak. A harmadik és negyedik osztályt lehet nyelvi alapozásnak, de még mindig csak ALAPOZÁSnak tekinteni! Pedig már 6 év eltelt! Ötödiktől nyolcadik osztályig már nagyon sokat lehet nyelvileg fejlődni ha a gyerek szorgalmas és jól képzett nyelvtanár oktatja. Viszont ekkor sem megy zökkenőmentesen a tanulás: a gyerek az gyerek, számára az idegen nyelv ugyanolyan kötelező tantárgy mint a matek, történelem stb. nem veszi komolyan, sokszor csak fél gőzzel tanulja. Még nem látja be, hogy nagyobb hanygsúlyt kell fektetni a nyelvtanulásra mert ha tovább akar tanulni nyelvvizsga bizonyítványra lesz szüksége, amit a két szép szeméért nem adnak a kezébe. És már újra eltelt 4 év, összesen 10! (Szóval ovi: 2 év + ált.isk.8 év=10 év)
Most jön a középiskola. Újabb bökkenő: a diákok a megszokott nyelvi csoportot és tanárt elhagyják, új közösségbe kerülnek, több általános iskolából verbuválódnak össze, különböző nyelvi tudással. Szegény nyelvtanár! Kap egy heterogén társaságot, minden erejét és ügyességét latba kell vetnie hogy egy homogén csoportot hozzon létre! Néhány tanuló hősiesen küzd, hogy bepótolja a lemaradását, míg mások ülnek a babérjaikon, mondván: - Én már ezt tanultam! – és megkezdődik náluk az egy helyben topogás, ami eltart még kb 2 évig. Számoljunk csak: elérkeztünk a bűvös 12-es számhoz!
Lássuk be, ahhoz hogy gyermekünk sikeres középfokú nyelvvizsgát tegyen, nekünk, szülőknek kell előre gondolkodnuk, meg kell szervezni gyermekünk nyelvtanulását. Tapasztalataim szerint az a gyerek, aki 7-8 osztályos korában beiratkozik nyelviskolánkba, heti 4 órás nyelviskolai, plusz ugyanennyi otthon tanulással eléri a középfokú nyelvvizsga szintjét mire a középiskola 10-ik osztályát elkezdi. Ideális, nem? 11-12 osztályos korában tud összpontosítani a főiskolai, egyetemi felvételi tantárgyakra, az érettségire és netalántán egy második idegen nyelvre is.
Írta: Rozsnyai Aliz, nyelvtanár
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: preco alfa caps 2018.01.25. 06:21:19
Trackback: Leia Ainda mais 2018.01.18. 10:41:10
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
qd 2007.04.12. 16:24:33
priszcilla · tanulmanyut.blog.hu 2007.04.12. 20:10:23
adél 2007.04.12. 21:30:49
Csak nem tudom miért nem változik már a helyzet ennyi idő után sem, már rendszerváltás is volt, tv-t rádiót lehet angolul, németül ...nézni hallgatni, újságok állnak rendelkezésre, internet van, és mi még mindig itt toporgunk és nem beszélnek a fiatalok nyelveket...néha még az anyanyelv is probléma sajnos.
Hát persze,hogy a nyelviskola biztosabbnak tűnik, pláne ha jó...
Saját példámból tudom, hogy kb.8év nyelvtanulás után,amit általános és középiskolában töltöttem el, a nyelviskolában magyaráztak el egy szót nekem először az adott nyelven...ez azért téboly...
De kűzdjünk azért....
a 2007.04.19. 17:24:50
Nem jutott még eszetekbe, hogy a tanár és az iskola duettje a diák nélkül semmit sem ér? Talán azon is el kellene gondolkodni, hogy a nyelviskolák az esetek nagy százalékában motivált diákokat kapnak, akiket legtöbbször öröm tanítani, az iskolában viszont ugyanez adott összetételű "anyaggal" történik. Divat a suliban nem tanulni, a a többség túlélésre játszik. Lássuk be a tanárok közül is...
adel 2007.04.19. 18:18:46
Brady 2007.04.19. 21:46:22