Mostanság a fiatalok egyre nagyobb része már a középiskolában megszerzi az első, de nagyon gyakran a második nyelvvizsgáját is. Mindennapi életünkbe mindinkább beépül az idegen nyelvek rendszeres használata, sokunk napi szinten kommunikál egy más ország nyelvén- legtöbbször angolul. A középiskolások jelentős részének ez már szerencsére természetes. Vannak azonban sokan a kicsit idősebb korosztály tagjai közül, akik most kényszerülnek arra, hogy tanulásba kezdjenek. A jelenség szintén nem új - az ’életfogytig’ tanulás ma már elengedhetetlen, ha bármelyikünk szakmájának értő művelője szeretne lenni.
A nyelvtanulásnak azonban vannak olyan sajátságai, amelyekre sokszor nem gondolunk, és amik miatt felnőtt hallgatóink sok sikertelenséget élnek meg. Ez természetesen nem támogatja az előrehaladásukat. A tanulmányaikat esetleg már évekkel korábban befejezett hallgatók önmagukkal szembeni magas szintű elvárásokkal látnak neki a feladatnak. Általában nincsenek is gondok addig, amíg a célnyelv megértéséről van szó. A nyelvtanár, a nyelv birtokában, természetesen el tudja úgy magyarázni a feladatokat, hogy azt a hallgatók nagy többsége megérti.
Vegyünk egy példát: „Szerettél egyetemista lenni?” - hangzik a megválaszolandó kérdés angolul. Idősebb diákjaink fejében rengeteg információ van magyarul, sok év tapasztalata, történései, amit ők korábban megéltek. A tanult nyelven viszont nem rendelkeznek még - csak mondjuk - egy öt éves gyerek szókincsével. Ezzel a szókészlettel viszont, érthetően, nem tudják elmondani mindazt, amit az adott kérdés felidézett.
Ez egy elég kellemetlen érzés, és viszonylag gyakran előfordulhat a nyelvórákon, el-elkedvetelnítve a tanulókat. Ha viszont ennek tudatában vagyunk, tanár-diák egyaránt, megérthetjük, hogy a rossz érzéseket nem a képességek nem megfelelő szintje okozza. Ha elfogadjuk ezt az érzést egy időre, folyamatosan dolgozunk a szókincs fejlesztésén, a nyelvi panelek használatát igyekszünk minél hamarabb megtanulni, ez a helyzet meghaladható és a tanulás örömet fog okozni.
Ez persze csak egy aspektusa a nyelvtanulás nehézségenek, de talán olyan, amire keveset gondolunk. Az érzelmeket érdemes figyelemmel kísérni minden tevékenységünk közben és megfelelő mederben tartani.
Mary
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
adel 2007.05.13. 11:33:35
Pl. hogyan írja körül idegen nyelven egy felnőtt ember kezdő nyelvtanfolyamon a 'benzinkút' szót?Várom a tippeket, megoldás később...Na?
Judit 2007.05.14. 15:31:08
Benzinkút: Ott veszem a folyadékot, hogy menjen az autó. (Um zu - szerkezetet lehet használni?)
adel 2007.05.15. 14:24:15
Szóval várok további ötletet, mert a felnőtt nyelvtanuló kb. 50-70 óra tanulás után mondott egy mondatot, és nagyon ötletesen!!!körülírta a benzinkút szót..
Nicht aufgeben, bitte!!!!
Judit 2007.05.15. 16:26:19
adel 2007.05.15. 22:19:47
Jó ötletekre vágyunk???
Kedves Judit, igen, ha csak te vagy "talpon e vidéken", akkor te ne add fel...
De egyébként a "megetetem az autómat" ötlet, már nagyon ott van...
Közeledünk a megoldáshoz...
weiter so
szűcs 2007.05.17. 17:19:52
adel 2007.05.18. 09:39:36
Ja, és a kreatív nyelvtanuló így írta körül a szót: "Szomjas az autóm. Oda megyek"
Judit 2007.05.18. 13:17:54