HTML

Az ILS Nyelviskola blogja

Idegen nyelven tudni kell - mi ebben segíthetünk.

Friss topikok

Naptár

szeptember 2016
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

2015.01.14. 14:16 arnifi

Idősebbek is elkezdhetik!

Nemrég egy keszthelyi wellness hotelben töltöttem el néhány napot. A szállóvendégek többsége osztrák nyugdíjas volt. Amikor összefutottam velük, teniszütővel a kezükben, fitten igyekeztek a pályára. Csodáltam őket és eszembe jutott, hogy a testmozgás mellett van még egy hatékony mód arra, hogy idős korban is megőrizzük a frissességünket: ez nem más, mint a nyelvtanulás.

 

Mi is kell ahhoz, hogy „örökifjú” maradjon az ember? Először is, nem szabad elhagyni magunkat. Az öregedést az elménkben kreáljuk, ezért törekednünk kell arra, hogy gondolatban fiatalok maradjunk. Aki életkedvét, vitalitását és memóriáját meg szeretné tartani aktív életet él, nemcsak a testét, az elméjét is edzi. Tudósok kimutatták, hogy egy új nyelv megtanulása pozitív hatással van az agyra, ami még akkor is így van, ha ez felnőtt korban történik. Egy új nyelv elsajátítása nemcsak az öregedést lassítja, hanem az olvasási készséget és az intelligenciát is javítja.

Az Európai Unió programjában szerepel az élethosszig tartó tanulás (LLL = Lifelong Learning), és már több nyelviskola indít tanfolyamokat kimondottan 50 éven felüliek részére. Tapasztalatból tudom, hogy az idősebbek a fiatalok között mindig felszabadultan viselkednek, és nagyon jól érzik magukat a nyelviskolai órákon. Sőt, sokan közülük könnyebben veszik az akadályokat, mint néhány gimnazista.

Nézzük tehát a senior nyelvtanulás pozitív oldalát:

A szellemi aktivitás, a mentális tréning lelassíthatja és megelőzheti az időskori leépülés folyamatát. A nyugdíjasoknak több idejük van, a tanulásnak nincs tétje, nem nehezedik rájuk nyomás, hiszen nem a teljesítményvágy és a nyelvvizsga bizonyítvány megszerzése motiválja őket. Nem szoronganak, ha valami nem úgy sikerül, ahogy eltervezték, nincs kényszer és kényszeredettség. A nyelvtanulás amellett, hogy hasznos, kellemes, szórakoztató szabadidős tevékenység is. Új barátokat szerezhetnek és még az unokáknak is példát mutathatnak.

 

Egy kicsi mozgás mindenkinek kell! – a nyelvtanulás is olyan készségtárgy, mint a testnevelés, és sohasem késő elkezdeni…

R. A.

Szólj hozzá!

Címkék: 50 éves Nyugdíjas Nyugdíjasok 50 év feletti


2014.09.29. 13:55 arnifi

Karnyújtásnyira a diplomától

Nyelvtanárként nap mint nap találkozom olyan fiatalokkal, akik sikeres főiskolai, egyetemi záróvizsgát tettek, mégsem hajtják esténként nyugodtan álomra a fejüket. Ennek oka, hogy nem kapnak képzettségüknek megfelelő munkát, mert nincs oklevelük a nyelvvizsga hiánya miatt.

Mindenki mást hoz fel mentségére, és úgy vettem észre, hogy legtöbben rajtuk kívül álló okokkal magarázzák ezt a helyzetet: nincs kötelező nyelvóra a felsőoktatásban, középiskolában sok tanárváltás történt, ezért sohasem haladtak a tananyaggal, a fizetős nyelvtanulási formák túl drágák stb. Ezen kívül rengeteg emberre jellemző a halogatás, aminek az a veszélye, hogy sokan csak sodródnak az árral, nem hoznak tudatos döntéseket. Amióta elindult a kreditrendszer és a hallgatók önállóan döntenek mikor, milyen sorrendben fejezik be a tanulmányaikat, egyre többen fejezik be a tanulást három, illetve öt év helyett hat, hét, esetleg nyolc év alatt. Kutatásokat végeztek több száz diák bevonásával, hogy kiderítsék, miért húzzák az időt. A lustaság és a túlvállalás mellett a leggyakoribb ok az, hogy számosan nem készítenek ütemtervet, nem képesek határidőre felkészülni.

Igazság szerint a tanulók időbeosztását semmilyen külső rendszer nem szabályozza! Ugyanez a helyzet a nyelvtanulással is.

Hogy ne porosodjon a tanulmányi osztályokon a sok kiadatlan diploma, az állam segítő kezet nyújtott ezeknek a fiataloknak a Diplomamentő program meghirdetésével, ami a nyelvvizsgára felkészítő képzéseken való részvételt támogatja. Azokat a hallgatói jogviszonyban már nem álló, államvizsgát tett uniós polgárokat célozza meg, akik nem rendelkeznek a diplomájukhoz szükséges nyelvvizsgával. A program tanfolyamain általános nyelvvizsgára készítenek fel, cél a komplex (írásbeli és szóbeli) középfokú nyelvvizsga letétele. Az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. (OFA) honlapján összesen 30 ezren regisztráltak, ebből a tervek szerint 13 730-an vehetnek majd részt  az ingyenes tanfolyamokon.

Nyelviskolánk is szeretne a hasonló helyzetben lévő fiataloknak segíteni. Azok, akik nem vesznek részt az ingyenes képzésben nálunk fél áron tanulhatnak. Mindössze két feltétele van: igazolniuk kell, hogy letették a záróvizsgát, valamint az előzetes tudásszint felmérésen el kell érniük az ILS Nyelviskola szintrendszere szerinti hetes tanfolyami szintet.  

Itt az idő, vége a halogatásnak! Kezdd el a tanfolyamot most, és kapd kézhez a várva várt nyelvvizsga bizonyítványt, és ami ennél is fontosabb, a hőn áhított diplomádat!

Rozsnyai Aliz 

Szólj hozzá!

Címkék: nyelvvizsga középfokú felsőfokú Diploma Diplomamentő


2012.11.07. 16:28 arnifi

Hogyan lehet a magnóhallgatást (hallásértést) fejleszteni?

Hogy hogyan lehet a hallásutáni szövegértést fejleszteni?

5 egyszerû, de hatékony tipp!

Ugye veled is előfordul, hogy kínosan érzed magad, ha nem értesz egy idegennyelvi szöveget?

Ez a szöveg lehet akár élőbeszéd, akár magnóról, rádióból, televízióból, az internetről hallott szöveg, mozifilm,

de lehet egy youtube video része vagy egy dal, egy pop-rock sláger.

Szeretnénk 5 egyszerû tippel segíteni, hogy többet ne kelljen zavarba jönnöd egy szöveg hallatán.

***

Fontos különbséget tenni a hétköznapi kifejezéssel "magnóhallgatásnak" hívott, sok nyelvvizsgán előforduló feladat

és az élő beszéd értése között. Mindkét helyzet hasonló készségeket kíván, így a technikák, melyekkel fejleszteni

lehet őket szintén hasonlóak, azonban mindkét helyzetnek megvan a maga sajátossága.

Az élő párbeszéd mindig lehetőséget ad visszakérdezésre, tisztázásra, pontosításra, esetleg a tempó lassítására,

sőt a beszélgetés közben használt metakommunikációs eszközök, a gesztusok, a testtartás, az arckifejezés, a

szemkontaktus mind olyan többletet adnak a beszélgetéshez, mely jelentősen segíti a megértést.

A beszédértés gépi hang (magnó, CD-lejátszó, stb.) alapján mindig azért nehezebb talán, mert nincs lehetőség

beavatkozásra a hallgató részéről.

Következzen tehát az 5 egyszerû tipp, mellyel te is sokat fejlődhetsz szövegértés tekintetében:

1.

Diktálás, tollbamondás.

Végy egy nem túl hosszú hangzó szöveget, mely a jelenlegi nyelvi szintedhez közel áll nehézségében és írd le szóról szóra. Ahol elakadsz, állítsd le a lejátszót és addig ismételd az adott kis rész lejátszását, amíg nem tudod leírni a kérdéses szövegrészt. Szerencsés, ha megvan a hallott szöveg írott formában is, így ha végképp nem tudsz túljutni egy-egy ponton, az írott szövegből tájékozódhatsz, hogy mely szavak kihallása bizonyult nehéznek. Ha készen vagy, hallgasd meg újra a szöveget néhányszor és figyelj a helyesírásra is. Így lépésről lépésre egyre több szót fogsz kihallani nem csupán az adott, hanem későbbi szövegekből is.

A nyelvtanulás végül is készségtantárgy, ahol az érzékszerveket, reflexeket is rendszeresen tréningezni kell.

2.

Szöveghallgatás útközben.

Kocsiban, buszon, vonaton használd a modern technikai eszközöket (MP3 lejátszó, iPod, Cd-lejátszó), újra és újra hallgasd meg ugyanazt az idegennyelvi szöveget. Az a jó, ha már szinte unalmassá válik és ha a felvételt egy-egy pillanatra megállítod, már magadtól képes vagy folytatni a szöveget. Nem titok, hogy ezzel a technikával nem csupán az akusztikai érzéked fejlődik, hanem szinte észrevétlen módon nyelvtani struktúrák is beszivárognak a tudatodba.

3.

Dalok, versek, viccek, anekdoták, mondókák.

Talán bugyutának tűnik első hallásra, de a fenti címben leírt memóriagyakorlatok, memoriterek is rendkívüli módon fejlesztik a szövegértést. Ha magad is megtanulsz hangosan elmondani egy verset, egy viccet, egy anekdotát, egy mondókát vagy elénekelni egy-egy dalt, olyan reflexek fejlődnek, melyek a nyelvtani tudáson túl a szövegértést is rendkívüli módon fejlesztik.

Amit magad is folyékonyan és szépen el tudsz mondani, azt valószínűleg a legtöbb helyzetben meg is fogod érteni, arra magad is rá fogsz ismerni.

4.

Iratkozz be nyelvtanfolyamra!

Ez az élőbeszéd fejlesztésének legjobb módja. Fontos, hogy olyan tanfolyamot válassz, ahol az óra 70-80%-a az adott idegennyelven folyik és a tanulók egymással is folytatnak párbeszédet az adott nyelven, így folyamatos tréningben lesz részed és percről percre egyre jobban alkalmazkodik az elméd és az idegrendszered az új nyelvi közeghez. Érezni fogod, hogy egyre könnyebb lesz megérteni a tanár utasításait és a csoporttársak beszédét. Tanácsos olyan tanfolyamot választani, ahol nem magadban, egy személyben tanulsz, hiszen társakkal a szituációs játékok érdekesebbek, izgalmasabbak és így az agy hatékonyabban rögzít.

5.

Szövegértést célzó feladatok gyakorlása.

Fontos alapelv a "füled edzésekor", hogy nagyon sok helyzet van az életben és a nyelvvizsgákon is, ahol nem cél minden szó megértése. Elegendő az általános értelmét felfogni egy-egy szövegnek vagy kihallani a kulcsszavakat, kulcsmondatokat. Ezt a nyelvvizsgákon a szöveghez alkalmazott igaz-hamis állításokkal, szövegértésre vonatkozó kérdésekkel, esetleg képekkel segítik.

Ezt a készséget is érdemes fejleszteni, melyre kitűnő lehetőség többek között az alábbi weboldal:

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/general/sixminute/

Mindezek tekintetében nem kell, hogy azt érezd, hogy teljesen magadra vagy hagyva, hiszen egy jó nyelviskolai nyelvtanfolyami csoport, lelkes, magasan képzett nyelvtanárral hatalmas lökést adhat a fejlődésednek.

Ide kattintva már jelentkezhetsz is, ha még nem lennél tagja a csapatnak:

info@ilsnyh.hu

Szólj hozzá!

Címkék: nyelvtanulás német angol szótár nyelvvizsga listening hören magnóhallgatás


2012.09.07. 21:08 RozsAliz

Nyelvtudással tiéd a világ!

Tudod azt, hogy a magyarok rengeteg dologban élen járnak, de van egy nagyon gyenge pontjuk? Ez nem más, mint a nyelvtudás. Honfitársaink 65%-a semmilyen idegen-nyelvet nem beszél társalgási szinten.

Ne rontsuk tovább a statisztikát! Tedd meg az első lépést saját fejlődésed érdekében!

Bizonyítsd be, hogy TE komolyan veszed ezt a felhívást!

Szeptember 10-14 között járj nyitott szemmel a belvárosban és keresd nyelvtanárainkat! A Nyelvtudás Hete keretében a vállalkozó szelleműek néhány perces nyelvórán vehetnek részt.

Ha ez a nyelvóra mégsem valósul meg, akkor látogass el az ILS Nyelviskolába a Széchenyi u. 9. sz. alá szeptember 15-én, a Nyelvtudás Napján, 9 és 13 óra között, mert érdemes!

Az alábbi lehetőségek közül választhatsz:

-          ingyenes szintfelmérés;

-           ILS magánóra;

-          ingyenes próbanyelvvizsga;

-          angol és német teasütemény.

Lájkold ezt a bejegyzést ha szívügyednek tekinted a nyelvtanulást, és ha szerencsés vagy egyike leszel azoknak, akik meglepetés ajándékot kapnak tőlünk!

 

Szólj hozzá!


2012.09.04. 16:54 arnifi

Mit tudhatunk meg egy szintfelmérésen?

Egyesek előre izgulnak, aggodalommal tele a szívük, amikor a szintfelmérés kerül szóba. Mások nem is tudják pontosan, mit várhatnak el egy ilyen megmérettetéstől. Hogy eloszlassuk az aggodalmakat és segítsünk rendet tenni a fejekben és a szívekben, íme néhány hasznos gondolat a szintfelmérésről.

 

1. A szintfelmérés nem hagyományos vizsga. Itt nem lehet rosszul teljesíteni vagy megbukni, ezért izgulni sem érdemes. 4 alapkészséget mérnek egyre nehezedő gyakorlatokon keresztül. Beszédkészség, hallás utáni beszédértés, olvasáskészség és íráskészség. A négy készség természetesen további, részletesebb tudásmérési eszközöket tartalmaz, mint például a szókincs, a nyelvtani készségek, az árnyaltsága a nyelvtudásnak, a mondatszerkesztési készségek és így tovább. A nyelvtanuló dolga csupán annyi, hogy amire tud, arra válaszol. Ahol már túl nehéznek érzi a feladatot, ott egyszerűen megállhat vagy pusztán kihagyhatja a kérdéses feladatot. Ez nem számít hibának. Ameddig képes könnyen eljutni, az mutatja meg, hogy a nyelvtudása az adott pillanatban milyen szinten van.

    

2. A szinteket jellemzően a Közös Európai Referenciakeret alapján határozzák meg. Ez az a mérce, mely az idegennyelvi készségeket 6 szintre sorolja be (A1, A2, B1, B2, C1 és C2) és amely alapján a magyarországi államilag elismert nyelvvizsgák szintjeit is meghatározzák. Aki például A1 szinten beszél egy nyelvet, annak a tudását így határozza meg a KER:

„Képes egyszerű kapcsolatteremtésre, ha a másik személy hajlandó a mondanivalóját kissé lassabban vagy más kifejezésekkel is megismételni, illetve segíti a mondanivaló megformálását. Fel tud tenni és meg tud válaszolni olyan kérdéseket, amelyek a mindennapi szükségletek konkrét kifejezésére szolgálnak. Egyszerű kifejezésekkel és mondatokkal be tudja mutatni a lakóhelyét és az ismerőseit.”   

 

3. Tudni azt, hogy jelenleg milyen szinten vagyok ebben a rendszerben azért nagyon hasznos, mert erre alapozva pontosan ki lehet számolni, hogy a kitűzött célom elérése (pl. középfokú nyelvvizsga)  érdekében mennyi tanulásra van szükségem. Ez hónapban, hetekben, de egész konkrétan tanulási órában is meghatározható. Aki ezt tudja magáról, azt nem érheti meglepetés. A lefektetett ütemtervet, ha módszeresen követi, a tervezett határidőre biztosan elérheti a célját.

Érdemes minél előbb bejelentkezni:

Szólj hozzá!

Címkék: nyelvtanulás német angol nyelv tudás nyelvvizsga szintfelmérés


2012.08.07. 15:49 arnifi

Mi a hatékony szótárhasználat titka?

Akár egynyelvű, akár kétnyelvű szótárt használunk ismernünk kell néhány titkot a hatékony szótárhasználattal kapcsolatban, különben könnyen előfordulhat, hogy a szótárazás túlságosan időigényes lesz és nem, hogy segíti, hanem inkább gátolja a haladásunkat a nyelvtanulásban. Néhány pontban összefoglaltuk, mi az, amire érdemes figyelni, hogy maximálisan segítsen minket a szótárazás.

            A szótárazás időigényes lehet, ha nem tudjuk kívülről az ábécét az adott nyelven. Ha egy szót keresünk és valahol felcsapjuk a szótárt, gyorsan át kell tudnunk látni a helyzetet, hogy az adott helyről előre vagy hátra és körülbelül milyen mértékben kell továbblapoznunk, hogy a keresett szót minél gyorsabban megtaláljuk. 10-15 másodperc hezitálás, idővesztés 10 szó esetén már akár 2-3 percet is elvehet az értékes időnkből, ami egy vizsga esetén nagyon lényeges hátrány lehet. Fontos tehát gyorsnak és hatékonynak lennünk, így érdemes az ábécét a hagyományos módon előre „bemagolni”, „bebiflázni”.

            A könyvformában kiadott szótárak rendszerint jóval több információt tartalmaznak, mint az interneten elérhető online szótárak, nem beszélve arról, hogy vizsgán általában nem megengedett online szótár használata. Ne szoktassuk rá tehát magunkat a kizárólagos online szókeresésre, mert egy éles vizsgán már gyakorlottnak kell lennünk egy hagyományos szótárral is.

            Milyen tulajdonságait kell ismernünk egy szónak, hogy pontosan értsük és tudjuk, hogyan lehet szövegben használni?

1. A szó helyesírása

- Érthető, hogy tudnunk kell a szóról a helyesírását. Amikor egy írott szövegben találkozunk egy új szóval, ez rendszerint nem probléma, feltéve, hogy a szöveg minőségi helyről származik (újságcikk, regény, tudományos szöveg, stb.). Amennyiben magánlevélről van szó, ott már előfordulhatnak apróbb hibák, de még nehezebb a dolgunk, ha egy hallott szöveg alapján szeretnénk egy új szót megkeresni. Ilyen esetben a szó további tulajdonságainak ismerete nagyban segíthet minket.

2. A szó kiejtése

- A szó helyesírása messze nem elegendő a szó ismeretéhez. A kiejtése legalább olyan fontos, hiszen ki kell tudnunk mondani, és ha más mondja ki, fel kell tudnunk ismerni azt. A fonetikus átírása egy szónak, melyet a legtöbb minőségi szótár tartalmaz, szintén nagy segítség lehet. Ha a szótárhoz hanganyag is társul, a szót többször meg is hallgathatjuk, hogy a szó alaposan „beüljön”.

3. A szó szófaja

- Nagyon lényeges tudnunk a szó szófaját (ige, főnév, melléknév, stb.), hiszen ez határozza meg hogy mondatban hogyan és hol használhatjuk. Ragozhatjuk-e, használhatjuk-e többes számban, a mondatnak jellemzően az elejére vagy a végére kerül? 

4. A szó jelentése, jelentései

- Érdekes talán, hogy nem első helyen említjük a szó jelentését. Bár szinte a legfontosabb tulajdonsága, de nem az egyetlen. Egy szónak ráadásul rendszerint több jelentése van. Ha látjuk a szöveget, ahol előfordul, már a keresés előtt kaphatunk egy előképet, egy benyomást, hogy a jelentései közül melyikre lesz szükségünk. Sok időt takarítunk meg, ha nem olvassuk el az összes jelentést, hanem gyorsolvasással, a számunkra fölösleges részeken átfutva azonnal a keresett jelentésre fókuszálunk.

4. A szó mondatbeli használata

- Bár utolsó helyen említjük, ez a tulajdonság majdnem az összes előzőt magába foglalja. A legjobb szótárak példamondatokat tartalmaznak. Különböző példákat hoznak a szó különböző jelentéseire. Innen tudható, hogy más szavakkal tipikusan együtt jár-e, vannak-e vonzatai, milyen kifejezésekben fordul elő, milyen szókapcsolatok társíthatóak hozzá és nem utolsó sorban milyen a szó stílusa, milyen regiszterben fordul elő jellemzően. Ha a szavakat példamondatokban tanuljuk, nem csak gyorsabban és hatékonyabban haladunk előre, hanem a tanulás közben a példákon keresztül nyelvtani, mondatszerkesztési készségünk is fejlődik, sőt ezzel együtt más szavakat is megtanulhatunk vagy már korábban tanult szavakról való ismereteinket mélyítjük.

Ezek után reméljük, sokkal könnyebb lesz kiválasztani a megfelelő szótárt is a következő tanévre.

 

További kérdések esetén szakértő segítőink az alábbi címen rendelkezésre állnak:

Szólj hozzá!

Címkék: olasz német japán spanyol angol szótár könyvesbolt nyelviskola tankönyv Nyíregyháza ILS


2012.08.07. 15:40 arnifi

Hogyan válasszunk nyelviskolát?

Hogyan válasszunk nyelviskolát?

 

Az idegen nyelv tanulása egy másik ország kultúrájának megismerését is jelenti – ám ha elkapkodjuk, könnyen csalódás lehet a vége. Angol, német, orosz vagy más nyelven akkor tudunk majd szépen szólni, hatékonyan kommunikálni, nyelvvizsgát tenni, ha már az iskolaválasztásnál alaposan körülnézünk. Biztos alapokon nyugvó döntést kell hoznunk, amelyről sok esetben csak évek múlva derül majd ki, hogy valóban helyes volt-e.

 

Számos apró jele lehet annak, ha egy képző intézmény kínálata nem elég színvonalas és időtálló. Ennek kiderítésére több, a nyelvtanulással kapcsolatos kérdést érdemes feltenni az ügyintézőnek, recepciósnak. A válaszokból ki lehet következtetni, mennyire komoly a képzőintézmény.

 

Fontos kérdés, hogy alapos tudásszint-felmérés működik-e az iskolában. Ez a mérés milyen pontossággal képes megmondani, hogy hány tanórát és mennyi otthoni munkát kell végeznie a nyelvtanulónak, hogy eljusson a céljához, ami sok esetben a közép- vagy felsőfokú nyelvvizsga. Egy hiteles, nagy tapasztalattal rendelkező nyelviskola teljesen kezdő szintről már akár 500-550 tanóra alatt el tudja juttatni a nyelvtanulót B2 szintre. Ha ettől sokkal több órát kell venni ezért a célért, ott a hatékonysággal nehézségek lehetnek.

 

Azt is fontos látni, hogy a szintfelmérésen tett megállapításokért tud-e felelősséget vállalni az intézmény, azaz, ha egy diáknak a felmérés alapján 200 órát kell vennie a kitűzött nyelvvizsgacélig és lelkiismeretesen betartja a tanfolyami elvárásokat (jelenlét, otthoni készülés), akkor az iskola vállal-e garanciát a sikeres nyelvvizsga elérésére.

 

Beszédes adat az is, hogy a nyelviskolában tanuló diákok hány százaléka tesz elsőre sikeres nyelvvizsgát. Ha ez a szám magasabb, mint 80-90%, akkor nagy esélyünk van arra, hogy mi is a sikeres vizsgázók táborát gyarapítjuk hamarosan.

 

Érdekes lehet tudni még, hogy a nyelviskola egyben nyelvvizsgahelye is egy vagy akár több államilag elismert nyelvvizsgának és hány sikeres nyelvvizsga születik az adott helyen egy tanév alatt. Ha ez a szám magas, akár több száz évente, arra lehet következtetni, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek e tekintetben is az iskola nyelvtanárai.

 

Ha a fenti kérdések mindegyikére megnyugtató, igazolható választ kaptunk, meglehetősen nagy biztonsággal mondhatjuk: „Ide érdemes beiratkozni!”

Szólj hozzá!

Címkék: német angol nyelvvizsga könyvesbolt nyelvtanfolyam nyelviskola középfok felsőfok Nyíregyháza ILS


2012.06.24. 10:42 RozsAliz

Az újságcikk és a „blikkfangírás” tudománya

 

article.jpg

Nagyon ügyesek a mai világban az újságírók. Amikor látok egy hangzatos szalagcímet, „blikkfangot”, azonnal késztetést érzek arra, hogy elolvassam a hozzá tartozó cikket. Aztán miután végigpásztáztam rájövök, hogy igazán nem egy nagy durranás az írás, viszont az újságíró ügyesen taglalta és tárta elénk a szóban forgó kérdést. Most nézzük meg hogyan is kell ezt csinálni!

A jó cikk

-          címe érdekes, nem mindennapi, odavonzza az ember tekintetét;

-          első sora figyelemfelkeltő, az olvasó azt érzi, hogy el kell olvasnia;

-          stílusa a célközönség igényeinek megfelelő;

-          informálja, tájékoztatja, vagy meggyőzi az olvasót;

-          több bekezdésből áll, sok kötőszót tartalmaz;

-          szókincse választékos, számos „erős, ütős” melléknév található meg benne;

-          végén frappáns a konklúzió, ami a főbb pontokat összefoglalja és az olvasót gondolkodásra készteti.

Szóval mielőtt nekilátsz a cikkírásnak gondold át a következőket:

-          értelmezd a címet, bizonyosodj meg afelől miről kell írni! (ha félreérted és nem a megadott témáról írsz pontot fogsz veszíteni!)

-          gondold át kiknek írsz (korosztály, érdeklődési kör stb.) és eszerint válaszd ki a megfelelő nyelvezetet! (formális, informális, semleges stílus)

-          találd ki mivel teheted a cikkedet egyedivé, szokatlanná!

Miután hozzálátsz, így járj el:

-          tagold az írást, minden paragrafus egy gondolatsort tükrözzön!

-          az első bekezdésben írj frappáns, érdekes mondatokat, fejezd ki érzelmeidet a témával kapcsolatban, mindezt a címre való szó szerinti utalás kerülésével!

-          egy bekezdés egy témáról szóljon, az elején írj egy kulcsmondatot, ami a bekezdésben leírtak vázát képezi!

-          logikusan kövessék egymást a gondolataid, ne felejtsd el kötőszavakkal, utalószavakkal összekapcsolni mondandódat!

-          nyugodtan légy „hangzatos”, meggyőzően, magabiztosan érvelj!

-          az utolsó bekezdésben kérd az olvasót a visszajelzésre!

-          utalj a nyitó bekezdésben leírtakra! (ezzel keretszerűen zárod a cikket)

Tehát az újságcikkben sok mindent megengedhetsz magadnak, mivel ez nem sorolható a szigorúan formális műfajok közé. (De a feladatban megadott terjedelemre ügyelj!) Gondolataid közvetítésével várod, hogy az olvasóban felmerüljön egy kérdés, vagy reakció. Használhatsz felkiáltásokat, összevonást, és sok-sok „színesítő” elemet.

Ha ezzel kapcsolatban bármilyen jellegű kérdésed van, írj bátran a nyelvtanulas@ilsnyh.hu e-mail címre!

 

R.A.

 

 

 

Szólj hozzá!


2012.06.09. 14:59 RozsAliz

A műkritikaírás titkai

Sokan úgy vélik, hogy a kritikaírás a profi újságírók feladata, nem a hétköznapi embereké. De ha jobban belegondolunk ez manapság már nem így van. Az Interneten elterjedt a szabad véleménynyilvánítás, a világhálót rendszeresen használók fórumokon, különböző portálokon fejtik ki észrevételeiket filmekről, előadásokról, vagy frissen megjelent könyvekről. Elmondhatjuk, hogy a ma embere ugyanúgy kinyilvánítja véleményét, mint egy szakember, ezért sem árt közelebbről megismerkednünk a műkritika írásának mikéntjével.

 

A műkritika a publicisztikai írásokhoz tartozik, ezért a feladat szerint általában valamilyen magazin, online vagy nyomtatott médium számára kell megírnod. A műkritika nem más, mint egy konkrét műalkotás értékelő elemzése. Legtöbbször egy könyvet (regényt), színházi előadást, filmet vagy koncertet kell „boncolgatni”. Véleményt alkotsz a műről, és közlöd miért ajánlod, vagy nem ajánlod másoknak a szóban forgó alkotást. Nem nagy ördöngösség papírra vetni egy kritikát, de nem árt figyelembe venni a következő szempontokat:

 

Először is, nem mindegy ki a célközönség. Az írás stílusa, nyelvezete „lazább”, ha egy iskolaújság számára készül, és komolyabb, ha egy felnőtteknek szóló magazinnak íródik.

Szerencsére legtöbbször neked kell eldöntened konkrétan melyik könyvről, filmről, színdarabról fogsz írni, tehát választhatsz egy általad nagyon jól ismert alkotást, amiről tudod a legfontosabb adatokat. Itt súgom meg, hogy nyugodtan használhatod a képzelőerődet is, vagyis fiktív, nem létező címeket, neveket, témákat is kitalálhatsz! A lényeg, hogy hitelesen „tálald” a dolgozatodban!

Mindig tervezd meg előre pontosan mit fogsz írni, hiszen a terjedelem itt is előre meg van határozva!

 

Először nézzük meg közelebbről, hogyan írj egy könyvélményről!

Kötelező megadni a szerző nevét a mű címét, és pár sornyi információt az íróról vagy az alkotásáról (Pl.: dicsőíteni, mert híres író; mikor írta a könyvet, megemlíteni néhány híres művét stb.).

FONTOS! Mindig konkrétan nevezd meg miről írsz, ne általánosságokban beszélj!

Ezután röviden foglald össze a regény cselekményét, de ne ereszd hosszú lére, ne merülj el a részletekben! Ne áruld el a végkifejletet, mert ezzel az írással az egyik célod az, hogy felkeltsd az olvasó érdeklődését!

Ezt követően fejtsd ki tetszésedet vagy nemtetszésedet, és indokold is meg! Említsd meg kiknek ajánlod, milyen csoportoknak szól, és kiknek nem javallott elolvasni! Zárhatod az írásodat egy csattanós mondattal.

 

Tulajdonképpen hasonlóképpen kell eljárnod, ha filmet, vagy koncertet elemzel. (Film: ki rendezte, kik játsszák a főbb szerepeket, milyen speciális effektek teszik érdekessé; koncert: helyszín, zenészek neve, hangulat, légköre stb.) Leírod, amit láttál, a benyomásaidat, érzéseidet, véleményedet.

 

Stílusbeli követelmények: a mondatok felépítésénél törekedj a világosságra! A kompozíció legyen áttekinthető, követhető. Mondanivalódat érthetően fogalmazd meg, arról írj, amit fontosnak tartasz! Színesítsd „erős”, „ütős” melléknevekkel, kerüld a nagyon szimpla szavak használatát. (Például: ne azt írd, hogy „jó”, helyette írd, hogy „nagyszerű”, „pompás”, „elképesztő” stb.) Ha angolul írsz, az összevonás megengedett.

 

Felmerülő kérdéseidet ide várjuk: nyelvtanulas@ilsnyh.hu

 

R.A.

 

 

Szólj hozzá!


2012.06.03. 18:31 RozsAliz

Egy mozgalmas nap krónikája

 

 

„Egy 1951-es minisztertanácsi határozat a pedagógusok munkájának társadalmi elismeréseként június első vasárnapját PEDAGÓGUSNAP-nak nyilvánította. Megünneplésére először 1952-ben került sor: ekkor átadták a kiváló tanítói és tanári okleveleket az ország legjobb oktatóinak. Jelenleg a kimagasló oktató-nevelő tevékenység elismerésére adományozhatóak szakmai díjak.”

  

Az ILS Nyelviskolában lassan már hagyomány, hogy e jeles nap alkalmából a stáb tagjai egy közös kiránduláson vesznek részt. Munkánk elismeréseként mi nem oklevelet, hanem felejthetetlen élményeket kapunk, ami életünk végéig elkísér. Ily módon többek között kóstoltunk már ízletes Tokaji borokat, hajókáztunk a Tiszán és gyönyörködtünk Kassa nevezetességeiben is. Idén ismét átléptük az országhatárt, egy kissé fárasztó, ámde eseménydús napot töltöttünk el a szomszédos Romániában.

 

Reggel negyed nyolckor még álmosan, de jókedvűen gyülekeztünk a nyelviskola előtt. Miután buszra szálltunk főnökünk, Kiss Tibor, gondoskodott arról, hogy a vidámság fokozódjon. „Pálinkás” jó reggelt kívánt egy kis szíverősítővel, majd frissen sült, ropogós pogácsával kínálta meg a társaságot. Ezt követően szellemi táplálékot is kaptunk tőle, hogy ne unatkozzunk az út folyamán. Csapatokba szerveződtünk és kitöltöttünk egy kvízt, hogy jobban megismerjük úti célunkat, és elnyerjük a legfinomabb román csokoládét.

 

Miután Vállajon felvettük az ott élő kolléganőnket és párját, felgyorsultak az események, nem győztünk betelni a látnivalókkal. Kaplonyban, ami a hajdani Ecsedi-láp szélén fekszik, megcsodáltuk az Ybl Miklós által újjáépített Szent Antal templomot, és az alatta található Károlyi-sírboltot. Körbejártuk a szerzetesek lakóhelyét és gyönyörködtünk a helyi kántor orgonajátékában.

 

Nagykárolyban a XV-XVI. században, késő barokk stílusban épült Károlyi-kastélyt barangoltuk be. Idegenvezetőnktől megtudtuk, hogy az 1800-as évek végén neogótikus stílusú héttornyos, árokkal körülvett lovagvárrá építették át, és a Loire völgyi divatot vitte tovább. Városnézésünk során elsétáltunk az előtt a piarista gimnázium előtt, ahol Ady Endre is tanult, és megnéztük az egykori Arany Szarvas fogadót, ami arról híres, hogy Petőfi Sándor az ablakából pillantotta meg szerelmét, Szendrei Júliát. Nagykároly szülötte az első bibliafordító: Károlyi Gáspár, és   itt látta meg a napvilágot Kaffka Margit írónő is.

 

Korgó gyomorral érkeztünk Nagyváradra, Bihar megye székhelyére, ahol kissé megpihentünk és egy elegáns étteremben megkóstoltunk néhány helyi specialitást. Ez arra volt jó, hogy erőt gyűjtsünk, hiszen várt ránk még egy kis séta a látnivalóktól hemzsegő városban. Rengeteg épület a szecesszió jegyében épült, hangsúlyosak, élénk színűek. A város folyója a Sebes-körös, vízének hullámzó mozgása megnyugtató hangulatot árasztott. Számos híres ember „szelleme lengte körül” a helységet. Többek között említésre méltó a csodatévő magyar király, Szent László, Janus Pannonius, aki itt volt kanonok, Szigliget Ede, akinek a nevét az Állami Színház viselte és Ady Endre, aki az EMKE kávézóban ismerte meg múzsáját, Lédát. Belvárosi sétánk során szemügyre vettük a Fekete Sas palotát, ami arról ismert, hogy helyén az a fogadó állt, melynek termében 1798-ban tartották meg az első hivatalos színielőadást.

 

Ha nem esteledett volna be, és nem várt volna ránk  hosszú út hazáig, talán még több helyre sikerült volna ellátogatnunk. De szerencsére így is rengeteg nevezetességben megfordultunk, közben „okosodtunk”, és a szürke hétköznapokból kissé kiszakadva mókáztunk, beszélgettünk, élveztük egymás társaságát.

 

Igazán pompás, hangulatos nap volt, ezek után feltöltődve folytatjuk a munkát, és izgatottan várjuk a következő közös kiruccanást… :)

 

R.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!


2012.05.27. 16:39 RozsAliz

Legközelebbi nyelvvizsga időpontok

A minap érkezett a következő kérdés „Tinik” jeligére:

„A barátnőm németből én pedig angolból szeretnék középfokú nyelvvizsgát tenni. Vannak-e az ILS-ben nyáron nyelvvizsgák?”

 

Jó hírrel szolgálhatok, mert már nyáron is lehet vizsgázni. Íme a legközelebbi időpontok és jelentkezési határidők:

ANGOL NYELV:

City & Guilds államilag elismert vizsga időpontja: július 14. (írásbeli) és július 14. (szóbeli)
Jelentkezési határidő: június 15.

 

LCCI államilag elismert szaknyelvi nyelvvizsga időpontja: június 30.(írásbeli) és június 30.(szóbeli)
Jelentkezési határidő. május 30.

 

EURO államilag elismert angol középfokú vizsga időpontja: július 28.
Jelentkezési határidő: június 29. - pótjelentkezés: július 13.


Próbavizsga: július 14.

NÉMET NYELV:

EURO államilag elismert német középfokú és felsőfokú vizsga időpontja: augusztus 25.
Jelentkezési határidő: július 27. - pótjelentkezés: augusztus 10.

Sok sikert!

Várjuk kérdéseiteket a nyelvtanulas@ilsnyh.hu e-mail címre.

 

R.A.

 

Szólj hozzá!


2012.05.20. 19:28 RozsAliz

Így írj baráti levelet

Nyakunkon a nyári szünet, ilyenkor több időt szánunk a barátainkra, rég nem látott ismerőseinkre. A kapcsolattartás egyik módja a levélírás. Manapság legtöbben a világhálót igénybe véve e-mailen küldik el a leveleiket, és fittyet hánynak az iskolában megtanult szabályokra. Nincs is ezzel semmi gond addig, amíg ezt a levelet nem a nyelvvizsgán írják. Szerencsére a nem hivatalos levél „kreálása” sokkal egyszerűbb az írásbeli nyelvvizsgán, mint a hivatalosé, mégsem árt csokorba szedni a legfontosabb elvárásokat, hogy minél magasabb pontszámot érjünk el!

 

A vizsgán a levelet legtöbbször egy általad jól ismert személynek írod, aki többnyire egy barát, iskolatárs, házastárs vagy családtag. Néha olyan személynek kell írnod, akit még nem ismersz, például egy külföldi kortársad, akivel levelezni szeretnél nyelvgyakorlás céljából.

 

A leveledet úgy kell megfogalmaznod, hogy felkeltse az olvasó érdeklődését, ne legyen unalmas számára!

 

Legtöbbször irányított fogalmazásról van szó, előírják, miről szóljon az írás: információt adsz át, elmeséled az élményeidet, vagy érzéseidet valamivel kapcsolatban (nyaralás, születésnapi buli, új szerelem satöbbi).

Mindig előre gondold át mit fogsz írni, mert a terjedelem meg van adva – legtöbbször 120-150 szó!

Tagold bekezdésekre a levelet, legyen meg a klasszikus három paragrafus: bevezetés, téma kifejtés, befejezés!

A megszólítás angolul Dear + a személy keresztneve, ezután vesszőt tegyél és ne felkiáltójelet!

Kezdd a levelet egy olyan információval, ami rólad szól, ezután térj rá a levél céljára, mondanivalódra!

Baráti, közvetlen stílusban írj, ha angolul írsz használj összevonást (pl.: I’m, she’s, don’t), rövid, hétköznapi szóhasználatban alkalmazott szavakat, kifejezéseket! Írj rövid, egyszerű, személyes jellegű mondatokat, használj kötőszavakat, idiómákat! Kerüld a formális, udvarias nyelvezetet!

Kérdezd a címzettet, érdeklődj iránta a levél témájához kapcsolódóan!

A végén, a búcsúzás előtt ne felejts el záró sorokat írni, mellyel arra utalsz, hogy nemsokára befejezed a leveledet!

Óvatosan használd a búcsúzásnál a kifejezéseket, nem mindegy hogyan köszönsz el egy távolabbi rokontól, ismerőstől, (angol: Best wishes) vagy a legjobb barátodtól, szerelmedtől (Love)!

Miután befejezted az írást ne felejtsd el átnézni, hátha találsz egy-két hibát!

 

Ha kérdésed van, írj bátran, erre az e-mail címre: nyelvtanulas@ilsnyh.hu

 

R.A.

 

Szólj hozzá!


2012.05.19. 17:55 RozsAliz

A nyelvtanár válaszol - a nyári intenzív tanfolyamokról

„Curious” jeligével „villámpostán” érkezett egy levél, aminek feladója a nyári intenzív nyelvtanfolyamokról szeretne részletesen informálódni.

Nyelviskolánkban az intenzív tanfolyamok zöme júliusban és augusztusban van. Ekkor nyári szünet lévén sok diák számára remek lehetőség az, hogy viszonylag rövid idő alatt nagyobb mennyiségű ismeretanyagot sajátítson el.

Egy szint, vagy más néven modul 50 órából áll (pontosan 50-szer 45 percből). Ezt az 50 órát két hét alatt szoktuk megtartani úgy, hogy minden hétköznap vannak órák. Ezek többnyire reggel, vagy kora délelőtt kezdődnek, és ebédidőben, körülbelül 13 órakor érnek véget. Az a gyakorlat, hogy naponta 4 vagy 5 órán kell részt venni, néha szombaton is, mert csak ily módon lehetséges két hét alatt viszonylag barátságos tempót diktálva megtartani az előírt 50 órát. (Például az a csoport, amelyik reggel 8.30-kor kezd, és 5 órát „vállal be” két 15 perces szünettel, 12.45-kor végez.)

A munka azonban ezzel nem ér véget, mert a nyelvtanulók házi feladatot kapnak. A nyelviskolai órákat követően, délután még több órát vesz igénybe a másnapra való felkészülés. És ez így megy két héten keresztül…

Azoknak javasoljuk az intenzív tanfolyamot, akik képesek arra, hogy az életükből két hetet feláldozzanak a „nyelvtanulás oltárán”. :) Ez a 14 nap csak a tanulásról szól, strand, buli, szórakozás csak minimális mértékben fér bele a tanfolyamra járók idejébe!

A nyári hőségben hűs, klímával ellátott tantermekben várjuk a tudásra szomjas nyelvtanulókat. Nagyszerű lehetőség ez, hiszen két hét alatt hihetetlen mértékben megugrik a tanulók nyelvi szintje. Amit egy extenzív tanfolyamon három és fél hónapig tanulnak, azt a tudást ilyenkor két hét alatt "magukévá teszik".

A tanfolyam ára megegyezik az extenzív 50 órás tanfolyami árral.

Merem ajánlani, mert mindig oldott, vidám légkör, remek hangulat van a tanórákon. És a két hét villámgyorsan elrepül, ha jól érzi magát az ember!

A nyelvtanulas@ilsnyh.hu-ra várjuk a kérdéseket.

 

R.A.

 

Szólj hozzá!


2012.05.06. 09:40 RozsAliz

Az esszéírás rejtelmei

Nyelvvizsgán az íráskészséget mérő feladatok egyike az esszéírás. Anyanyelvünkön is írunk esszét középiskolában és később főiskolai, egyetemi tanulmányaink során is, ezért ez a feladat kicsit közelebb áll a fiatal nyelvvizsgázókhoz, mint a hivatalos levél. Ennek ellenére alapos átgondolást igényel és sok jellemző sajátosságot kell figyelembe venni írójának.

 

Az esszét többnyire hivatalos, félhivatalos stílusban kell megírni, összevonás nem megengedett. (Tehát kerüld a túl „cikornyás” és a szlenges stílusban megírt mondatokat!) Érzelemnyilvánításoknak itt nincs helye, semleges stílusban írj!

A cím már magában foglalja azt az állítást, amiről egy jól felépített, érvekkel alátámasztott, logikus felépítésű szöveget kell papírra vetni.

Mielőtt elkezded a munkát, gondold át mit szeretnél írni! Készíts egy táblázatot, ami kulcsszavakat tartalmaz. (Pl.: két oszlopba írd le a szóban forgó dolog előnyeit, hátrányait, vagy azt mi szól ellene illetve mellette)

Az első bekezdést a címhez szorosan kapcsolódva egy olyan mondattal kezdd, aminek az a célja, hogy felhívja az olvasó figyelmét a témára. Írj egy általános, vagy személyes, mérlegelésre okot adó véleményt.

A következő rész több paragrafust tartalmaz, részletesen kifejted a témát. Felsorakoztatod az érveket, ellenérveket, (amelyeket a vázlatodban már lejegyeztél) példákkal támasztod alá a leírtakat. Minden egyes bekezdést kezdj egy kulcsmondattal – topic sentence - ezután érvelj! Érvelési technikád logikus legyen, használj oda tartozó kötőszavakat, kifejezéseket! Sokan bemagolják a különböző kifejezéseket, és azt hiszik, hogy a pontozó tanár attól ájul el, minél többet írnak az esszébe. Ez nem így van. Az igaz, hogy jelentős szerepük van a kötő és utaló szavaknak, de nem mindegy, hogy hol tűzdeled velük tele az írásodat. Nyelvvizsga felkészítő könyvekben találsz listát a kötőszavakról, és arról mi a céljuk és funkciójuk.

A záró bekezdésben következtetéseket vonsz le a leírtak alapján. Ez egy logikus befejezés legyen, nem kell bizonygatni az igazadat, egyszerűen írsz egy frappáns összegzést.

 

Ha kérdésed van, írj bátran a nyelvtanulas@ilsnyh.hu-ra!

 

R. A.

 

 

Szólj hozzá!


2012.05.06. 08:55 RozsAliz

Anyák napja - My Mum

Ma van Anyák napja. Ebből az alkalomból küldte be Petró Enikő a "My Mum" című írását. Köszönjük szépen!

 

Winter sunshine filtered through the window of the living room. The baby woke up, opened her blue eyes, and yawned. The whole house was calm and quite in that December afternoon, until the little girl looked around and realized that she was all alone.  It was unacceptable so she sniffed and prepared herself to cry as loud as possible.  The waterworks began.  Suddenly someone rushed into the room and picked her immediately. The baby stopped to cry for a moment and checked who dared to pick her up.  It was a beautiful fairy with short, brown hair and gorgeous grey-green eyes.

 

“Shhh, precious!” she mumbled softly.  The girl started smiling as she saw the fairy’s beautiful face.  “You know I’m here, my baby.” She put her daughter on the changing table and she laughed when the small girl couldn’t keep herself with her limbs so she fell on her belly. 

 

“I’ll always be here to help you dear.” she whispered and she helped her to sit up. “When you fall. That’s my duty. And that’ll be yours when you grow up, and you’ll have a child. Remember.” the fairy cuddled the baby kissed her face.

 

Szólj hozzá!


2012.04.24. 10:35 RozsAliz

Nem értük be tízzel! 8+4 szép angol szó

 

Március 15-én a nyelves blogon egy izgalmas játékot hirdettünk meg. Kíváncsiak voltunk melyek azok az angol szavak, amelyeket az angolul beszélők és tanulók szépnek találnak. Ahogy Kosztolányi összegyűjtötte a tíz legszebb magyar szót, mi azt tűztük ki célul, hogy a tíz legszebb, legnépszerűbb angol szót szedjük csokorba.

 

Nagy lelkesedés övezte a játékot, rengetegen "aktiválták" a szókincsüket. Sokan a szavak jelentését tartották fontosnak, mások hangzás alapján szelektáltak.  A beérkezett szavak közül feltettük facebookra azt a húszat, amire a legtöbben voksoltak. Ekkor, mivel célunk a legszebb tíz szó kiválasztása volt, kértük az oldalra látogató játékos kedvű gyerekeket és felnőtteket, hogy lájkolással válasszák ki kedvenceiket. Megígértük, hogy a lájkolók között egy meglepetés ajándékot sorsolunk ki.

Április 22-én lejárt a határidő. Nagy izgalommal gyűjtöttük ki a preferált szavakat. Nyolc szó abszolút befutó lett, viszont még négy szó azonos számú szavazatot kapott!

 

A tíz legszebb szó helyett következzék a nyolc + négy legszebb angol szó:

I.                   HOPE

II.                DREAM

III.             RAINBOW

IV-V-VI. SWEET, LOVE, HEAVEN

VII-VIII. LOVELY, UNBELIEVABLE

+ négy:

BEAUTY, BUTTERFLY, LULLABY, SUNSHINE

 

A meglepetés ajándékot Ujhelyi Viktória nyerte, aki egy 5000 ft-os nyelviskolai utalvánnyal lett gazdagabb. Gratulálunk!

 

Az ILS Nyelviskola csapata nevében mindenkinek köszönjük a részvételt!

 

R.A.

 

Szólj hozzá!


2012.04.21. 18:32 RozsAliz

Hogyan írjunk hivatalos levelet?

 

Az angol középfokú nyelvvizsgán az íráskészséget mérő feladatok egyike a hivatalos levél, vagy manapság inkább hivatalos e-mail. Ez egy ügyintéző levél, konkrét céllal íródik és a címzettől választ vár. (No persze a vizsgázó ne várjon majd választ, mert ez egy fiktív iromány. :)  A levél írója panaszt tesz, információt kér vagy ad, állásra jelentkezik, bejelenti, hogy elhagyott egy számára fontos dolgot, vagy elloptak tőle valamit stb.

 

A legtöbb nyelvvizsgázó napjainkban diák. Különösen nehéz számukra ez a vizsgarész, mert a fiatalok nem nagyon írnak a mindennapi életben hivatalos levelet. (Sőt, véleményem szerint egyáltalán nem írnak.) Ennek ellenére a vizsgán „kreálniuk” kell egy tőlük távol álló írást. (Az ifjú vizsgázók életünk során minden bizonnyal kerülnek majd olyan helyzetbe, amikor formális levelet kell írniuk Az is elképzelhető, hogy a munkahelyükön veszik hasznát eme képességüknek, szóval nem árt jól megtanulni elsajátításának a mikéntjét.)

 

A Rigó utcai nyelvvizsga megköveteli a fejléc írását (címzett, feladó neve, dátum), de az újabb vizsgák (többek között az EURO, ECL) ezt nem kérik. Mindenesetre figyelmesen olvasd el az utasításokat, abból kiderülnek az elvárások!

 

FONTOS! Ügyelj a külalakra, írásod áttekinthető legyen, a bekezdések egymástól szemmel láthatóan különüljenek el! A terjedelem korlátozott, ettől csak kis mértékben térhetsz el! Soha ne alkalmazz összevonást! (Pl.: I don’t helyett I do not-ot kell írni.)

 

Nyelvezete formális, néha „nyakatekertnek” tűnő mondatokat kell produkálnotok. Ez azért okoz gondot, mert a kommunikatív nyelvoktatásban ritkán használjuk ezeket a választékos kifejezéseket. Van viszont egy jó hírem: meg lehet tanulni azokat, némi szorgalom és „fenék” kell hozzá. (Nyelvvizsga felkészítő könyvekben találsz „előre gyártott” kifejezéseket, mondatokat.)

Gondold át alaposan mit fogsz írni, húzd alá a feladatlapon azokat a lényeges elemeket, amelyekről kötelező írni! Ha kihagysz valamit pontot vonnak le.

 

A hivatalos levél is három fő részből áll: bevezetés, téma kifejtése, befejezés.

 

Az első bekezdésben mindig pontosan meg kell határozni, hogy miért írsz. Utalnod kell a hirdetésre, vagy egyéb forrásra, ami alapján a címzett beazonosítja a szóban forgó ügyet.

 

A következő részben részletesen fejtsd ki azt, amire majd a címzettnek reagálnia kell! Itt már több bekezdésnyi szöveget is írhatsz, de ne legyen több 2-3 paragrafusnál! Kerüld a direkt kérdéseket, helyette udvarias, függő beszédet, illetve kérdést alkalmazz! (Pl.: I would be interested in knowing where the school is situated.) Fontossági sorrendben kövessék egymást az információk. Kerüld a túl részletes leírást! Megfelelő kötőszavak alkalmazása szintén tanácsos: pl.: firstly, furthermore, as a result stb.

A hivatalos levelet célratörően, tisztán, érthetően kell megfogalmazni.

 

A záró paragrafusban a búcsúzás előtt közölni kell mit vársz a címzettől. Például panaszlevélben megírod mivel kárpótolhatnak, információ kérő levélben mikorra és milyen formában várod az információt stb.

 

A hivatalos levél kommunikációja távolságtartó, udvarias. Több formai követelménynek kell megfelelni, többek között megfelelő megszólítás, elköszönés. Lényeges, hogy ne ereszd „bő lére”, heves érzelmeket ne nyilváníts ki, ne üss meg személyes hangvételt, ne legyen a stílusod indulatos!

 

Ezzel kapcsolatban bármilyen kérdésed van, írj bátran a nyelvtanulas@ilsnyh.hu e-mail címre!

 

R.A.

 

Szólj hozzá!


2012.04.14. 20:04 RozsAliz

A nyelvtanár válaszol

A "Nyelvtanár válaszol" című rovatunkhoz érkezett ez a két kérdés:

"EURO középfokú szóbelire készülök, kaptam picture storykat gyakorláshoz. Két kérdésem van: 1.: Néha nem értem a történetet, nehéz rájönni miről szól. Az egyik picture storyt például az osztálytársam teljesen máshogy értelmezte mint én. Az nagy baj lesz a vizsgán ha félreértem, pontlevonás jár érte? 2.: Nekem túl kevés a két perc, mert kb. csak a feléig jutok el. (szeretek beszélni :) Kötelező befejezni, nem baj ha csak a felét mondom el? Köszönöm a választ."

(Stupid Girl jeligére)

 

Kedves "Stupid Girl"!

Én nem neveznélek "stupid"-nak. Nem árt tisztázni a vizsga előtt ezeket az apróságnak tűnő, ámde fontos dolgokat.

A szóbeli vizsga szerves része a picture story. Tíz perc felkészülési időt kapsz jegyzetelésre. A vizsgán belepillanthatsz a jegyzeteidbe, de nem olvashatod fel, amit írtál! Tíz perc sokszor kevés a felkészüléshez, hiszen értelmezni kell a képeket, meg kell fogalmazni a történetet, és ki kell keresni a szótárból a számodra ismeretlen szavakat. Megnyugtatlak, gyakran térnek el a vizsgázók az eredeti történettől. Ez nem baj, addig, amíg nem esnek túlzásokba, és nyelvileg helyesen, választékos stílusban adják elő a sztorit. Mondd bátran azt, amit gondolsz, csak arra törekedj, hogy a legjobb tudásod szerint teljesíts! Ezért nem vonunk le pontot.

Mindenkinek kötelezően két perce van arra, hogy elmondja a történetet, ez előírás. Nem probléma, ha  nem jutsz el a végéig ennyi idő alatt, de próbáld meg az alatt a százhúsz másodperc alatt a lehető legjobbat kihozni magadból!

Sok sikert!

 

Várjuk kérdéseiteket a nyelvtanulas@ilsnyh.hu e-mail címre!

 

Rozsnyai Aliz

 

Szólj hozzá!


2012.04.05. 21:33 RozsAliz

MILYEN A JÓ ’STORY’?

 

 

Az angol írásbeli nyelvvizsga része az íráskészséget mérő feladat, ami többnyire két részből áll. Először egy ügyintéző levelet (vagy e-mailt) kérnek, amit hivatalos stílusban kell megírni. A másik írás több stílust képviselhet, legtöbbször magánlevél, esszé, történet, kritika, újságcikk, olvasói levél, riport, blogbejegyzés stb.

Most a történetíráshoz (story writing) adok megszívlelendő tanácsokat.

 

Ezeknek a fogalmazásoknak körülbelül 120-180 szót kell tartalmazniuk, és vagy a történet címét adják meg, vagy az első, illetve az utolsó mondatát. Nem mindegy mivel tűzdeled tele az írásodat, hogy érdekes, illetve nyelvileg is jól felépített legyen.

Lényeges, hogy olyan fogalmazást hozz léte, ami szórakoztatja az olvasót. No persze nem várják el egy izgalomtól izzadó tenyerű vizsgázótól, hogy élete fő művét a nyelvvizsga hevében hozza létre, de nem árt, ha a történet frappáns és érdekes, netalántán egyedi, és leköti a pontozó tanár figyelmét.

Sokszor kérdezik a diákok, hogy igaz történetet vessenek papírra, vagy lehet kitalált is az irományuk. Erre azt szoktam válaszolni, hogy nyugodtan mozgósítsák a képzelőerejüket, de arra figyeljenek, hogy ne essenek túlzásokba.

Mielőtt hozzákezdenél az íráshoz, gondold át miről fogsz írni, mi lesz a történet fő eseménye! Ha már korábban írtál hasonló terjedelmű sztorit érezni fogod körülbelül mennyi információt tartalmazhat. Vigyázz, hogy ne bonyolítsd túl, ne fusson a történet sok szálon! Nem árt egy rövid vázlatot írni. Ha nincs idő leírni, a tervezetet „fejben is összerakhatod”:

-          opening: helyszín, idő, főszereplőkről és az érzéseikről néhány szó

-          main events: mi történt – hogyan kezdődött a történet, hogyan bontakozott ki

-          ending: mi a végkimenetele a sztorinak, mondanivaló vagy váratlan befejezés

Minimálisan három bekezdésből áll egy fogalmazás, úgy, ahogy még az általános iskola alsó tagozatában megtanultuk: bevezetés, tárgyalás, befejezés. (opening, body=main events and ending) A tárgyalás több bekezdést is tartalmazhat.

FONTOS! A bekezdéseknek el kell különülniük egymástól, láthatóan tagolj, olvashatóan írj!

A feladatot figyelmesen olvasd el! Nem mindegy mit várnak el: vagy egyes szám első személyben, vagy harmadik személyben kell írni.

Ne legyen a történet formális (hivatalos) stílusú. Legtöbbször egy semleges hangvételt érdemes megütni, mert a túl közvetlen stílus sem szerencsés.

Írd a történetet múlt időben, vonultasd fel az összes múlt időt! (Past Simple: egymást követő események, Past Continuous: amikor háttér információt adsz meg, például: odakint esett a hó, Past Perfect: egy korábbi eseményre utalsz)

Melléknevekkel, határozószókkal tedd élénkké, színessé a sztorit!

Használj különböző kötőszavakat, néhol szenvedő szerkezetet, feltételes módot!

Idézd a szereplőket szó szerint, ne bonyolódj bele a függő beszédbe!

Zárd le a történetet úgy, hogy érthető legyen az olvasó számára!

A végén ne felejtsd el átnézni, javítsd ki a hibáidat! (Feltéve, ha észreveszed.)

FONTOS! Nem lehet a sztori sokkal rövidebb vagy hosszabb az előírtnál. Gazdálkodj jól a rendelkezésedre álló idővel! Ne kapkodj, ne csapd össze az írást!

 

Rozsnyai Aliz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!


2012.03.29. 10:56 RozsAliz

Tippek angol szóbeli nyelvvizsgára készülő diákoknak

Van tévéd otthon, ugye? Keress egy angol nyelvű csatornát, és amikor kedved szottyan, nézd legalább fél óráig! Figyelj oda, ízlelgesd, utánozd a kiejtést! Ha nem értesz meg mindent, ne ess pánikba! Nem kell hosszú ideig nézned, csak addig amíg el nem fáradsz, tudsz koncentrálni. Minden nap tedd ezt, meglátod egy idő után egyre több mindent meg fogsz érteni.

Nézz minél több filmet, dvd-t angol nyelven! Ha még nehezen érted meg, feliratozva is nézheted, de csak angolul!

Amikor szól otthon a rádió vagy a tévé, figyeld amit mondanak, próbáld meg lefordítani a hallottakat! Ez nagyon jó játék! Amikor felcsendül egy angol nyelvű dal, figyeld a szöveget és fordítsd magyarra,  memorizáld vagy énekeld hangosan! 

Lapozd fel a napi sajtót, a cikkeket, hirdetéseket próbáld meg magyarról angolra fordítani!

Munkába vagy iskolába menet is lehet gyakorolni. A buszon ’filózz’, figyeld a körülötted lévő embereket, gondolatban fordítsd le a beszélgetésüket! Olvasd a hirdetőtáblákat, feliratokat,   fordítsd le amit látsz!

Készíts magadnak TÉMA kártyácskákat! Minden egyes lapra írj fel egy témát: például sport, utazás, hobbi, szórakozás, időjárás satöbbi. Minden nap találomra húzz egy kártyát, szedd össze a gondolataidat a megadott témakörről! Az a legjobb ha fennhangon mondod, így szokod a saját beszédhangodat idegen nyelven.

Amikor boltban vásárolsz, étteremben rendelsz, a párbeszédet ismételd el magadban angolul!

Neked is van tipped? Írd meg e-mail címünkre: nyelvtanulas@ilsnyh.hu

 

 

 

Szólj hozzá!


2012.03.27. 14:44 RozsAliz

Hogyan lehetünk sikeres nyelvtanulók?

Nyelviskolánk minden évben lehetőséget ad arra, hogy angolt és németet tanuló hetedik és nyolcadik osztályos diákok ösztöndíjat szerezzenek. Ahhoz, hogy ingyen tanulhassanak egy, vagy akár több idegen nyelvet is, mint a mesében a királyfinak, ki kell állniuk egy próbát, ami nem más, mint egy írásbeli teszt. A legjobbak intézményünkben tovább csiszolják tudásukat, aki ügyes akár a felsőfokú nyelvvizsgáig is eljut, ami már „nem semmi”!

 

Akik szeretik a nyelvet és könnyen elsajátítják a kiejtést, a nyelvtant, és mint a szivacs, úgy szívják magukba a szókincset, azok is keményen megdolgoznak azért, hogy megtanuljanak egy idegen nyelvet. Ahhoz, hogy folyékonyan beszéljenek és megértsenek egy olvasott vagy hallott szöveget, még a legtehetségesebbek is "vért izzadnak" néha, sajnos a tudást nem lehet „tölcsérrel a fejünkbe önteni”.

Az ILS Ösztöndíj versenyre jelentkező nebulókat arról faggattam, hogyan és mióta tanulják a nyelvet, illetve milyen tanulási módszereket javasolnak sorstársaiknak.

A megkérdezettek több éve foglalkoznak a választott idegen nyelvvel, sokan közülük tagozatos iskolába járnak. Akik nem emelt óraszámban tanulnak, azok vagy magántanárnál, vagy nyelviskolában pallérozzák az elméjüket. Fontos számukra a megmérettetés, ezért rendszeresen jelentkeznek nyelvi versenyekre, próbanyelvvizsgára, hogy visszajelzést kapjanak a meglévő tudásukról. A sikerhez nélkülözhetetlen egy olyan tanár, aki megszeretteti a nyelvet, és képes kihozni a diákokból a legjobbat. Ezen kívül a versenyzők kiemelték a szókincsfejlesztést, valamint azt, hogy érdemes minden nap idegen nyelvű csatornát nézni a tévében. Beszélgetőtársaim tervei között szerepel a felsőfokú nyelvvizsga letétele, és az sem kizárt, hogy a jövőben külföldön vállalnak munkát.

„Ha beszéli valaki az adott ország nyelvét, könnyű!” – jegyezhetik meg egyesek csípősen. A lehetőség adott mindenki számára… az ILS tárt karokkal várja a jelentkezőket!

 

Rozsnyai Aliz

 

Szólj hozzá!


2012.03.26. 09:28 RozsAliz

Itt mindenki nyertes! – ILS Ösztöndíj 2012

 

A csillagászati tavasz harmadik napján, március 24-én, délelőtt tíz órakor közel hatvan hetedik és nyolcadik osztályos kisdiák gyülekezett izgatottan Nyíregyházán, a helyi zeneiskola impozáns nagytermében. Az ILS Nyelviskola ezen a verőfényes napon rendezte meg immár negyedik alkalommal egyre népszerűbb nyelvi versenyét, angol és német nyelvből. A megmérettetésen megyénk általános iskoláiból érkeztek a nebulók, hogy elnyerjék az ILS Ösztöndíjat.

 

Miután a résztvevők tájékoztatást kaptak a nap menetrendjéről, egy „lelki ráhangolódás” következett Szabó Eszter zongorista produkciójával. Megnyitó beszédében Császár Zoltán kommunikációs igazgató hangsúlyozta, hogy nagyszerű próbatétel ez a verseny azok számára, akik nyelvvizsgára készülnek, hiszen a teszt két közkedvelt nyelvvizsgára hasonlít: az angol EURO-ra, illetve a német ÖSD-re. Idén újdonság a hallás utáni szövegértés, ami a nyelvvizsgák szerves részét képezi.

 

10.30-kor a nyolcadik(okos)ok és a hetedik(esze)sek  megkapták a feladatlapokat, és lázasan hozzáláttak, hogy legjobb tudásuk szerint kitöltsék azokat. 12 órakor már a javító tanárok keze alatt égett a munka, remélve, hogy kevés piros tollvonás csúfítja majd el a dolgozatokat. Délután kettő előtt pár perccel türelmetlenül toporogtak a díszterem bejárata előtt a diákok. Esélyeket latolgatva, bizakodva várták az eredményhirdetést.

 

Az ILS stábja elégedetten nyugtázta, hogy rengeteg tehetséges, éles eszű tanuló tette próbára tudását, többen értek el 90% fölötti eredményt. Sajnos mindenki nem részesülhetett ösztöndíjban, ezért azokat sem engedtük el üres kézzel, akik nem kerültek be a legjobbak közé. Az idegen nyelvi könyvesbolt minden résztvevőnek felajánlott egy utalványt, amelyet a könyvesboltban válthatnak be, valamint az az általános iskola, amelyik a legtöbb versenyzőt küldte könyveket kapott ajándékba, melyekkel a könyvtárát gyarapíthatja.

 

Nagy öröm számunkra, hogy ezek a fiatalok ezen a kellemes tavaszi napon nem a bicajozást és a focizást választották, inkább áldoztak a tudás oltárán.

 

A győzteseknek gratulálunk, a többieknek pedig köszönjük a részvételt. Bízunk benne, hogy hasznos volt számukra ez a tudáspróba és sok tapasztalatot szereztek.

 

A nyertesek névsora megtekinthető az ILS Nyelviskola honlapján.


Rozsnyai Aliz

 

Szólj hozzá!


2012.03.15. 18:08 RozsAliz

A tíz legszebb angol szó

Kosztolányi Dezső szerint a tíz legszebb magyar szó a következő: láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív, sír.

Egy 2009-es Magyar Nyelv Éve alkalmából szervezett versenyen ezekre a szavakra szavaztak legtöbben az Interneten: édesanya, lenolaj, édesem, fricska, cipőfűző, szerelem, pillangó, guriga, szeretlek és alkony.

Érdekes módon nincs egyetlen szó sem, ami azonos. Míg Kosztolányinál az egy szótagú szavak voltak a befutók, 2009-ben csupa több szótagú szóra voksoltak.

De mitől szép egy szó? A csengésétől, zeneiségétől? Vagy a magyar nyelvben a magas és mély magánhangzók miatt hallunk bizonyos szavakat szépnek? Netalántán a jelentése dominál? Egy külföldi, aki nem ismeri a szó jelentését, pusztán a hangzása alapján dönt. Számunkra meghökkentő, hogy olyan szavakra szavaznak, amelyeket mi semmiképpen sem választanánk. Egy listán például a cipőfűző és a dűlmirigyrák is felmerült a legszebb magyar szavak között.

Itt az idő, hogy megszavazzuk a tíz legszebb angol szót!

A döntés teljesen szubjektív!

Én például néha órán ’ízlelgetem’ az angol szavakat, és rácsodálkozom, hogy mennyi szép szó van. Most ezek a kedvenceim: pussywillow, silent consonant, cherry, seawitch. (Csakis a hangzásuk miatt!)

Neked vannak kedvenceid?

Írjd meg az összes szót, ami tetszik (lehet több mint tíz szó!) március 31-ig erre az e-mail címre: nyelvtanulas@ilsnyh.hu

A legtöbb szavazatot kapott szavakat közzétesszük a facebook-on, és lájkolással választjuk ki a legszebb tízet.

 

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!


2012.03.08. 20:39 arnifi

Friss, tavaszi hírek az ILS "háza tájáról"

Az ILS Nyelviskola vezetősége március 6-án tartotta meg a 2012-es év első sajtótájékoztatóját.

 

Császár Zoltán kommunikációs igazgató megnyitó beszédében kiemelte a nyelvtudás fontosságát és a nyelvvizsga jelenleg érvényes előnyeit. Ehhez csatlakozva Kiss Tibor képzési igazgató arról a két új nyelvvizsgáról számolt be, - a Zöld útról és a City Guilds-ről - amelyek napjainkban jelentek meg iskolánkban, bővítve az intézményünkben letehető nyelvvizsgák repertoárját. Ezután egy tanulmányi versenyről, az ILS Ösztöndíjról esett szó, majd a céges nyelvtanulás kedvező finanszírozási lehetőségeiről. A sajtótájékoztató végén örömmel újságolta a cégvezetés, hogy ez évben iskolánk újra elnyerte a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének  (NYESZE) a minősítését.

 

Hazánkban kulcsfontosságú legalább egy idegen nyelv elsajátítása. Császár Zoltántól megtudtuk, hogy Magyarországon magas a nyelvvizsgák értéke, és a nyelvvizsgarendszert a KER (Közös Európai Nyelvi Referenciakeret) alapjaira építették fel. A nyelvtudás és a tudást igazoló okirat, a nyelvvizsga, az élet rengeteg területén elkerülhetetlen, ezért egyre több nyelvvizsga közül választhatunk, nagymértékű a piaci kínálat. Természetesen a kereslet is számottevő, többek között azért, mert akik nyelvvizsga bizonyítványt szereznek különböző előnyökre tehetnek szert. A középiskolai diákok a felsőoktatási felvételi eljárásban a nyelvtudásért többletpontot kapnak. A középfokú C típusú államilag elismert nyelvvizsgáért 28, a felsőfokú C típusú államilag elismert nyelvvizsgáért 40 többletpont jár. Ez nyelviskolánkat is érinti, mivel nyelvvizsga-központ is vagyunk.

A nyelvtanulók által jól ismert vizsgák, az ECL, EURO, LCCI, ÖSD mellett két új nyelvvizsgával bővült a kínálatunk. Az egyik egy szakmai nyelvvizsga, melyet a Gödöllői Egyetem munkatársai dolgoztak ki, neve Zöld út, a másik egy régi nyelvvizsga, a Pitman, új köntösben, ami City Guilds néven lett akkreditálva.

Kiss Tibor tájékoztatta a jelenlévőket arról, hogy mind a két nyelvvizsgát három szinten: alap, közép és felsőfokon, komplexen lehet letenni, vagyis csak C típusú komplex (szóbeli és írásbeli vizsga együtt), nyelvvizsga bizonyítvány adható ki. Míg sok más vizsga esetében az akkreditált szóbeli és írásbeli vizsgákat lehet párosítani egymással, ennél a két nyelvvizsgánál nem áll fenn ez a lehetőség.

A Zöld út egyszerre kínál három nyelven – angol, német, francia -, évente három alkalommal szaknyelvi vizsgát, a következő szaknyelveken: gazdálkodási menedzsment, agrár- és környezettudományi, illetve műszaki. Mind a három szaknyelvi vizsgarészben van egy közös környezeti és környezetvédelmi vizsgarész. Például ha valaki műszaki szaknyelvből vizsgázik, akkor is kap környezetvédelemmel kapcsolatos feladatot. Aki átlagosan eléri a 60%-ot, az kaphatja meg a nyelvvizsga bizonyítványt, feltéve, ha az egyes vizsgarészeken külön-külön legalább 40%-os eredményt ért el.

A City Guilds őse a Pitman nyelvvizsga, ami a nyelvtanárok és nyelvtanulók részére is közkedvelt vizsga volt a ’90-es években. Hétköznapi nyelvhasználati képességeket, készségeket mér. A vizsgafeladat összeállítói és a pontozók arra kíváncsiak, hogy természetes élethelyzetekben, amelyeket modelleznek a vizsgahelyzetek, hogyan használják a nyelvet a vizsgázók. Egy évben hat vizsgaidőpont van, a vizsga során egynyelvű szótár használata megengedett.

Ezek után szó esett a 2009-ben alapított ILS ösztöndíjról. Hetedik, nyolcadik osztályos általános iskolai tanulók tesztelhetik a tudásukat angol és német nyelvből. Érdemes jelentkezni, mert a nyertesek ösztöndíjat kapnak, és közel egy évig oktatjuk őket iskolánkban. Az ingyenes tanulás mellett a diákok megismerhetnek egy számukra új tanulási kultúrát is, ami később is hasznukra válhat.  Idén március 24-én rendezzük meg a versenyt, és a megye összes általános iskolájából várjuk a jelentkezőket. Évről évre egyre népszerűbb ez a „tudáspróba”, hiszen a legmodernebb módszerekkel méri a nyelvtanulók írásbeli készségeit és ez évtől hallott szöveg értését is.

Császár Zoltán a céges nyelvoktatással kapcsolatosan is szolgált néhány újdonsággal. Január 1-én megszűnt az a lehetőség, hogy a cégek dolgozóik nyelvi vagy szakmai képzéseinek költségeit szakképzési hozzájárulási forrásból finanszírozhassák. Ennek kompenzálásaképpen az Új Széchenyi terv keretében márciusban új lehetőségek adódnak. Az új konstrukció segítségével pályázat keretében akár a teljes képzés költségének finanszírozása is lehetővé válik. A munkáltatók számára előnyös bizonyos támogatások igénybevétele, érdekük, hogy dolgozóik hatékonyabb munkaerővé váljanak azáltal, hogy több nyelven kommunikálnak.

Kiss Tibor örömmel közölte a megjelentekkel, hogy az ILS Nyelviskola 2012-ben is elnyerte a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének (NYESZE) a minősítését, amire méltán lehetünk büszkék. Az inspektorok amellett, hogy írásban kérnek be szakmai dokumentumokat, az iskolát is meglátogatják. Többek között vizsgálják a nyelviskola színvonalát, szerkezetét, irányítását, a tanítás minőségét, az adminisztráció megbízhatóságát, pontosságát és a hallgatók megfelelő tájékoztatását. Eddig négyévente került sort a minősítésre, a hatékonyabb szakmai munka érdekében intézményünk ezentúl évente kéri az oktatási szerkezet vizsgálatát.

A sajtótájékoztatót Császár Zoltán egy új lehetőség igénybevételének a kihirdetésével zárta. A cégvezetés úgy döntött, hogy speciális, személyre szabott ingyenes tanácsadást nyújt középiskolások részére. Írásbeli és szóbeli szintfelmérést követően orientáljuk, tanácsokkal látjuk el a hozzánk forduló nyelvtanulókat, hozzásegítve őket ahhoz, hogy minél hatékonyabban, gördülékenyebben valósítsák meg a nyelvtanulással kapcsolatos elképzeléseiket.

Az ILS Nyelviskola dolgozóinak célja, hogy az itt tanulók és a nyelvvizsgára jelentkezők egyaránt eredményes és sikeres tanulókká, illetve vizsgázóvá váljanak.

Rozsnyai Aliz

Szólj hozzá!


2008.10.03. 00:28 arnifi

Azok a ’fránya’ rendhagyó igék

Ezer éve kezdtem el angolt tanulni, középiskolás koromban. A tanárom ’jó fej’ volt, de elég nagy léptékben haladt, és sokszor megfeledkezett arról, hogy kezdők vagyunk. Ezért néha azt sem tudtam, hogy eszik-e vagy isszák amit tanulunk. Így jártam a rendhagyó igékkel is.

 

Aki angolt tanul, tudja jól, hogy az igének 3 alakja van: infinitive (1. alak), past tense (2.alak) and past participle (3. alak). A legtöbb ige szabályos, nagyon egyszerű képezni a 2. és 3. alakját, viszont rengeteg szabálytalan ige van. És itt jön a kemény munka! Ezeket be kell magolni a könyv végén lévő táblázatból.

 

Amikor gimnazista voltam, a tanárom egyik napról a másikra feladta azt a tömérdek rendhagyó igét, ami a könyv utolsó oldalán volt. Nem is tudtam a jelentésüket, fogalmam sem volt mi a harmadik oszlop, (a múlt időt már tanultuk, de a befejezett jelen időt nem) de igyekezni kellett, mert szódolgozatot írtunk belőle. Mit ne mondjak, ráment néhány álmatlan éjszakám.

 

Tanárként visszagondolok azokra a nehéz időkre, ezért mindig adok ötleteket, hogyan lehet ezeket az igéket könnyebben elsajátítani.

 

Íme néhány tipp:

 

Végy 3 különböző színű szövegkiemelőt, olvasd végig figyelmesen a rendhagyó igéket, és jelöld be azokat a következőképpen: zölddel húzd át azokat az igéket, amelyeket már tudod, sárgával azokat, amelyek egy kicsit bizonytalanul mennek, és pirossal jelöld azokat, amelyeket még egyáltalán nem tudod. Minden nap vedd kézbe a táblázatot, és csak a sárga és piros szavakat fusd végig.

 

Egy másik hatékony módszer szerint csoportosítanod kell a szavakat, a hangzásukat, kiejtésüket figyelembe véve.  Pl.: lose, lost, lost, shoot, shot, shot stb.

Külön csoportba tartoznak azok az igék, amelyeknek mind a három alakja ugyanaz: cut, cut, cut, let, let, let stb. illetve vannak olyan igék, amelyek első és harmadik alakja egyezik meg: become, became, become, run, ran, run stb.

 

Amikor tanulás közben rendhagyó igére bukkansz, húzd alá, és teszteld magad vajon ismered-e mind a három alakját. Ha nem vagy magadban biztos ellenőrizd a táblázatban, és írd ki a szótárfüzetedbe!

 

Ha csoportban tanulod az angolt, készítsetek közösen egy hatalmas táblázatot, amiben feltüntetitek ezeket az igéket, és rakjátok ki a tanterem falára!

Tanulj meg minden nap 3-4 új szabálytalan igét, írd őket le egy-egy szókártyára, és hétvégén találomra húzz a kártyákból, és ellenőrizd mennyit tudtál elsajátítani!

 

Kellemes tanulást!

 

RA

Szólj hozzá!